maanantai 23. marraskuuta 2015

SOKERIRIIPPUVUUS

Totuus sokeririippuvuudesta

Alkuperäinen artikkeli:  http://articles.mercola.com/sugar-addiction.aspx?x_cid=20151003_evergreen_sugar-addiction_facebookdoc

|
37,818
views

Kirjoittanut Tri. Joseph Mercola

Sokeri, kohtuullisissa määrin, on välttämätöntä kehollemme. Ollen hiilihydraatti, se auttaa tuottamaan meille päivittäisiin toimiin tarvitsemaamme energiaa. Kaikki solumme käyttävät sitä.  Mutta samalla sokeri sisältää kaloreita, ja jos sitä käytetään liikaa, siitä aiheutuu terveydellemme haitallisia vaikutuksia. Suuri sokeririippuvuus voi aiheuttaa lihavuutta, diabetesta diabetes, sydänvaurioita tai -häiriöitä heart damage or failure, syöpäsolujen kehittymistä, aivotoiminnan heikkenemistä, ja lyhentynyttä elinikää. 1

Kohtuullisuus on siksi tärkeää. Kuitenkin korkeita sokeripitoisuuksia sisältävien ruokien välttämisen sanominen on nykyään ehdottomasti helpompaa kuin sen toteuttaminen, kun otetaan huomioon kauppojen valintamahdollisuudet. Muutamia tavallisia kyseenalaisia ovat mm. energiajuomat, virvoitusjuomat sodas, karamellipatukat, keinotekoiset makeutusaineet artificial sweeteners, ja niin edelleen. Ne ovat kaikkien saatavilla.

Mitkä ovat syyt sokeririippuvuuden takana


Sokeririippuvuus alkaa, kun haluat jotain tätä makeaa ainesosaa sisältävää tuotetta. Sokerin syöminen lisää luonnollisten opioidien tuotantoa aivoissasi. Nämä hormonit auttavat vähentämään kipua ja laukaisevat samalla tavalla toimivien aineiden tuottamisen kuin laittomat lääkkeetkin. 2

Tutkijoiden mukaan kielessämme on kaksi makea-reseptoria, jotka ovat kehittyneet varhaisina aikoina, kun esi-isämme söivät pääasiassa vähän sokeria sisältäviä ruokia. Kun aikaa kului, ihmisten kielet eivät vieläkään kyenneet sopeutumaan makupaloihin. Siitä johtuen kielemme reseptorien ärsyttämisen seurauksena aivomme palkitsevat ja lähettävät ylettömästi signaaleja silloin, kun syömme jotakin sokeripitoista, ja kumoavat seurauksena itsehillintämekanismimme.   Tämä johtaa riippuvuuteen.

Tri. Robert Lustig, lastentautienprofessori University of California´ssa, San Francisco´ssa, kirjoitti The Atlantic´julkaisussa että: 
" Aivojen mielihyväkeskus, nimeltään nucleus accumbens, on elintärkeä lajimme elossapysymiselle... Jos väärinkäytät mitä tahansa ainetta, mm. sokeria, nucleus accumbens vastaanottaa dopamiini-signaalin, josta seuraa mielihyvä-kokemus. Ja sen seurauksena halua saada sitä lisää.  Ongelmana on se, että kun aineelle altistutaan pitemmän aikaa, tämä signaali heikkenee ja vähenee. Niinpä sinun pitää kuluttaa yhä enemmän saadaksesi saman vaikutuksen toleranssin, sietokyvyn. Ja jos vähennät tätä ainetta, sinun on vierottauduttava siitä. Toleranssi  ja vierottautuminen saavat aikaan taipumuksen eli riippuvuuden." 3
Toinen suuri tekijä mahdollisessa sokeririippuvuudessa on leptiini-hormoni. Se välittää aivoihin tiedon, kuinka rasvojen säilyttämää energiaa pitää käyttää kehossa. Lisäksi se ottaa tähtäimeensä kielen makureseptorit, ja tämä voi sekä lisätä että vähentää haluamisiasi food cravings. Jos sinulta puuttuu leptiiniä tai leptiinireseptoreissasi on joku ongelma, niin muutokset haluamisissasi ruuissa ovat suurempia ja niitä esiintyy useammin kuin sitä, että ne puuttuisivat, ja sokeri on aina ensimmäinen ja paras vaihtoehto, kun on kyseessä taistelu haluamisista.

76 tapaa, joilla sokeri voi tuhota terveytesi

Too much sugar Liika sokeri voi aiheuttaa terveydellemme haittoja. Laskin ainakin 76 tapaa (kyllä, luit oikein!), joilla sokeri voi aiheuttaa meille vakavia terveysongelmia. Nämä vaarat jaetaan neljään kategoriaan:  

Lisääntynyt riski sairauksiin ja pahoinvointiin, Ravintoaineiden epätasapaino tai puute, Kehon heikkeneminen ja Käyttäytymismuutokset. 

Ravintoaineiden epätasapaino tai puutos 
  1. Huonontaa kehosi hivenainetasapainoa
  2. Kromin puute
  3. Vaikuttaa kalkin, magnesiumin ja proteiiniien imeytymiseen
  4. Nostaa kokonaiskolesterolin määrää, triglyseridejä ja huonon kolesterolin tasoa
  5. Alentaa hyvän kolesterolin tasoja cholesterol levels
  6. Alentaa E-vitamiintasoa
  7. Keho muuntaa sokerin 2-5 kertaa suuremmaksi rasvamääräksi verenkiertoon verrattuna tärkkelykseen

Käyttäytymismuutokset
  1. Addiktoivaa ja päihdyttävämpää, samoin kuin alkoholi
  2. Adrenaliinimäärän nopea nousu, ylivilkkaus ja ahdistuneisuus
  3. Aiheuttaa keskittymisongelmia, uneliaisuutta ja lapsille oikuttelua
  4. Seurauksena lasten vähentynyttä  aktiivisuutta
  5. Alentaa oppimiskykyä ja voi aiheuttaa oppimissairauksia, jotka saattavat vaikuttaa koululaisten luokalta selviytymiseen
  6. Lisää epäsosiaalisen käyttäytymisen vaaraa
  7. Heikentää tunnetasapainon säilymistä
  8. Masennusta
  9. Alkoholismia   http://articles.mercola.com/alcohol-poisoning.aspx

Sairastumisen ja pahoinvoinnin riskin lisääntyminen
  1. Ravitsee syöpäsoluja
  2. Voi aiheuttaa solukuolemaa
  3. Nostaa paastotessa gkukoositasoa
  4. Nostaa systolista verenpainetta
  5. Lisää merkittävästi verihiutaleitten kiinnikasvettumista
  6. Johtaa munuaiskivien ja sappikivien muodostumiseen
  7. Nopea sokerin imeytyminen lisää liian ruoan syömistä
  8. Lihavuus
  9. Alentaa insuliiniherkkyyttä, joka johtaa korkeitten insuliinitasojen syntymiseen ja mahdolliseen diabeteksen syntymiseen    
  10. Herkkä verensokerin laskeminen
  11. Päänsärkyä ja migreeniä
  12. Huimausta
  13. Ruoansulatuskanavan ongelmia
  14. Ruoka-allergioita
  15. Edistää kroonisten rappeutumissairauksien syntyä
  16. Aiheuttaa valtimoitten rasvoittumis(-kovettumis)sairautta ja sydän- ja verisuonisairauksia 
  17. Aiheuttaa harmaakaihia ja likinäköisyyttä
  18. Voi johtaa autoimmuunisairauksiin kuten niveltulehdus arthritis, astma, MS-tauti
         35. Emfyseemaa
         36. Myötävaikuttaa osteoporoosin kehittymiseen
37. Ahtauttaa umpisuolta, peräpukamia ja suonikohjuja
38. Parkinsonismia (ihmisillä, joilla siihen liittyy runsas sokerin käyttö)
39. Lisää riskiä saada kihti tai Alzheimerin tauti  
40. Syljen happamoitumista, hampaiden reikiintymistä ja hammassairauksia
41. Iensairauksia
42. Lisää suuressa määrin kontrolloimatonta (hiivatulehduksen) Candida Albicans kasvua                        43. Raskausmyrkytyksiä
44. Pahentaa lasten ihottumia
45. Pahentaa lasten oireita ylivilkkaudessa ja tarkkaavaisuushäiriöissä (ADHD)
46. Altistaa sairastumista polioon
47. Voi johtaa epileptisiin kouristuksiin
48. Voi aiheuttaa lihaville henkilöille verenpaineen nousua
49. Lisääntynyt käyttö tehohoidossa voi aiheuttaa kuoleman


Kehon heikkeneminen       

50. Sokeri voi mahdollisesti aiheuttaa muuten terveelle henkilölle epänormaaleja aineenvaihdunnan toimintoja
51. Immuunipuolustuskyvyn laskua, lisääntynyttä riskiä sairastua tulehdussairauksiin
52. Kudosten elastisuuden ja toiminnan heikkenemistä
53. Näön heikkenemistä
54. Ennenaikaista vanhenemista
55. Iäkkäiden kohonnutta glykogeenin (eläintärkkelyksen) lopputuotteiden varastoitumista kudoksiin, jolloin   sokerimolekyylit tarttuvat proteiineihin ja tuhoavat ne lopulta
56. DNA-rakenteen heikentymistä
57. Hapen pääsy aivoihin voi katketa suonensisäisen ravinnon antamisen takia 
58. Muutokset valkuaisaineiden rakenteissa voivat aiheuttaa pysyviä muutoksia niiden tominnassa kehossa
59. Muutokset kollageenirakenteessa
 60. Ihon ikääntymistä
61. Elimistön fysiologisen tasapainon (homeostaasin) heikkeneminen 
62. Alentaa entsyymien toimintakyä
63. Suurentaa maksaa aiheuttamalla solujen jakautumista, lisäämällä maksan rasvoittumista
64. Suurentaa munuaisia ja aiheuttaa patologisia muutoksia
65. Tuhoaa haimaa
66. Lisää nesteiden pysymistä kehossa
67. Vaikuttaa vitrsan elektrolyyttien koostumukseen
68. Hidastaa adrenaliinia erittävien rauhasten toimintakykyä
69. Vaarantaa hiussuonten sisäseiniä
70. Kovettaa jänteitä
71. Voi lisätä delta-, alfa- ja theta-aaltoja aivoissa, ja tämä voi muuttaa mielen kykyä ajatella selkeästi
72. Voi aiheuttaa hormonien epätasapainoa  
73. Lisää vapaita radikaaleja ja oksidatiivista stressiä
74. Lyhentää merkittävästi raskauden kestoa, ja 2-kertaistaa riskin synnyttää ennen laskettua aikaa   
75. Vastasyntyneen kuivumista ( http://articles.mercola.com/dehydration-symptoms.aspx)
76. Aiheuttaa hiilidioksidin muodostumista keskosille sokeria annettaessa
 

                                                                                                               

Kuinka sokeririippuvuudesta pääsee irti


Älä huolestu – ei ole liian myöhäistä päästä eroon noista pahoista tottumuksista ja saada ne aisoihin. Minulla on muutama ehdotus siitä, kuinka sokeria voi käyttää turvallisesti terveyttään uhraamatta.   
Ensimmäinen olisi tunteisiin vetoaminen. Toisinaan kun haluat ruokaa, sen laukaisee emotionaalinen tarve, kuten stressin helpottuminen tai se, että tuntisit olosi hieman onnellisemmaksi rasittavan päivän jälkeen. Eikä niinkään harvoin tapahdu niin, että ihmisillä on tapana jättää huomioimatta tunteensa silloin, kun he miettivät pitäisikö heidän valita terveellinen vaihtoehto tai jotain muuta. 
         Suosittelen kovasti Emotional Freedom Technique (EFT), Tunteitten Vapauttamistekniikkaa, yksinkertaista, mutta tehokasta psykologista akupunktiotekniikkaa, joka pystyy auttamnaan hallitsemaan haluamistesi tunnepuolia. Sen on osoitettu vapauttavan monia tunteisiin liittyviä traumoja, poistavan pelkoja ja traumaattisten tapahtumien jälkeistä stressiä, hillitsevän ruoan himoa ja vähentävän fyysistä kipua ja epämukavaa oloa.  

Mitä EFT antaa harjoittajilleen: se auttaa tekijäänsä lisäämään hänen oikeaa asennettaan pysyä dieetissään tai ottamaan askeleita terveytensä parantamisen suuntaan. Jos rupeat  jo kiinnostumaan, voit lukea lisää EFT´n perusteista täältä:  basics of EFT here. (Suomennettuna kirja: Tunteitten vapautustekniikat EFT, Gary Craig: Lootus-kirja Oy)


Toinen tapa oikaista sokerin kulutusta on vähentää päivittäin kuluttamaasi sokerimäärää - tarkemmin sanottuna 25 grammaan - ja tämä määrä sisältää myös kokonaisista hedelmistä saamasi sokerimäärän.  
Neuvon sinua myöskin välttämään kaikin tavoin  high fructose corn syrup (HFCS) = runsaasti fruktoosia sisältävää fruktoosi(maissi)siirappia.Tämä makeutusaine valmistetaan maissista ja sitä käytetään monissa elintarvikkeissa, joita syömme ja juomme nykyisin. No niin, tätä pidetään tappavana, ei vain sen siltämän sokerimäärän takia, vaan myöskin niiden, sen aiheuttamien terveyshaittojen takia, jotka jo mainittiin tuossa ylempänä.

                                               FRUKTOOSIN  LIIALLINEN SAANTI:


Embed this infographic on your website:
Click on the code area and press CTRL + C (for Windows) / CMD + C (for Macintosh) to copy the code.


Hyvin tasapainoitetun, juuri sinun kehotyypillesi räätälöidyn ruokavalion valitseminen auttaa, kun erityishuomio painotetaan ruoan runsaasen kuitupitoisuuteen, joka auttaa hidastamaan sokerin imeytymistä, sekä korkealuokkaisiin omega-3-rasvahappoihin omega-3 fats, jotka myös ovat ratkaisevia, kun vähennetään liian sokerinkäytön vaikutuksia. Suuria  sokeripitoisuuksia sisältävien ruokien välttäminen ja säännöllinen kehon nesteyttäminen raikkaalla ja puhtaalla vedellä ovat myöskin suositeltavia. 


Lopuksi, liikkumalla joka päivä, ja optimaalisella D-vitamiinin saannilla vitamin D levels, nukkumalla tarpeeksi, ja huolehtimalla sressitasosta voidaan auttaa minimoimaan liian sokerin kulutuksen vaikutuksia. Erityisesti liikunnan tiedetään parantavan insuliiniherkkyyttä, madaltavan stressitasoa, vähentävän  ghrelin´iä (= ruokahaluhormonia), vilkastuttavan aineenvaihduntaa, vahvistavan luita ja parantavan mielialaa.


Makeisista kieltäytyminen saattaa olla aika vaikeaa, erityisesti jos olet käyttänyt niitä päivittäin, mutta luota minuun, kun kerran huomaat vähentämäsi sokerinkäytön vaikutukset kehoosi, kaikki vaivannäkösi tulee olemaan sen arvoista. 

[-] Sources and References

                                                               * * * * *


Sokerin ja syövän yhteys, josta lääkärit eivät kerro: 
 http://www.collective-evolution.com/2015/10/02/the-sugar-cancer-connection-many-doctors-arent-telling-you/

Sokeri ja lasten ylipaino:
 http://drantti.tv/?video=3F2AD05A-E1C9-71F6-1B57DC7DE5A4F90F&title=coca-cola%2C-sokeri-ja-lasten-ylipaino

Mitä tapahtuu, kun mies vierottautuu sokeroidusta alkoholista kuukaudeksi:
http://www.collective-evolution.com/2015/10/07/watch-man-gives-up-added-sugar-alcohol-for-a-month/

Coca-Cola-hyväntekeväisyysjärjestö pitää sokeria terveellisenä:
 http://www.wddty.com/simon-singh-takes-money-from-coca-cola-and-says-that-sugary-drinks-aren-t-unhealthy.html

 http://safe-medicine.blogspot.fi/2015/10/coca-cola-and-corporate-charity-sense.html

 http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/14/dokumenttiprojekti-sokeroitu-totuus

 https://www.youtube.com/watch?v=nnOQun02aGg&feature=youtu.be&utm_content=buffere64b5&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

Jamie Oliver sokerista:  http://www.collective-evolution.com/2015/10/20/has-our-addiction-to-sugar-gotten-out-of-hand-jamie-oliver-thinks-so-has-a-plan-in-mind/

Ei niinkään makea totuus:http://www.wddty.com/the-not-so-sweet-truth.html

Professorin hurja väite:  http://www.uusisuomi.fi/tiede-ja-ymparisto/131579-professorin-hurja-vaite-9-paivaa-ilman-sokeria-mullistavat-tulokset#.Vi-3U9eYqII.facebook

Kaikki nämä makeat:  http://www.safkatutka.fi/2015/11/26/piilosokereita-lahes-kaikkialla-katso-lista/

 http://elamakasissamme.blogspot.fi/2014/08/sokerit-allergiat-lihavuus-hiivatulehdus.html

Antti Heikkilä: SOKERISTA ja TUTKIJOISTA -  http://www.anttiheikkila.com/blogi/sokerista-ja-tutkijoista/

Miten SOKERI voi edistää syöpäähttp://www.nbcnews.com/health/cancer/here-s-how-sugar-might-fuel-growth-cancer-n488456

ja rintasyöpää http://truthkings.com/2016/01/07/are-high-sugar-diets-causing-breast-cancer/#

 http://medianvahtikoira.blogspot.fi/2012/02/glukoosi-fruktoosisiirappi-paholaisen.html

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti